Tofino

12 augustus 2014 - Tofino, Canada

Na een voortreffelijk ontbijt met vers gebakken appel pannenkoek, vers fruit, bananenbrood en koffie, bereid door onze gastvrouw Caralee, op weg richting Tofino. Dankzij tips van Caralee gestopt bij Coombs, een soort spookstadje en een prachtige wandeling gemaakt bij Cathedral Grove. Een stuk oerbos met Douglas sparren en Red Cedars van bijna 1000 jaar oud. Door een storm in 1995 zijn veel bomen omgevallen. Alles is blijven liggen zoals het gevallen is, maar wordt langzamerhand weer overwoekerd door varens en nieuwe kleine naaldbomen. Dat geeft een heel aparte aanblik.

Tijdens de wandeling begint het te weerlichten en het duurt niet lang of de eerste druppels vallen. Een voorbode voor de eerste regendag van onze vakantie. De temperatuur zakt steeds verder naarmate we de bergen in gaan en blijft hangen bij ongeveer 15 graden. Een heel verschil met gisteren en de dagen daarvoor! Maar goed, het is toch een reisdag, dus we maken ons er niet druk om. Nog gestopt in Port Alberni en daar koffie gedronken. Getuige van een beginnende bosbrand en rondcirkelende helikopters die de boel in de gaten houden om te voorkomen dat de brand  zich uitbreidt. Een spectaculaire rit dwars over Vancouver Island. We stoppen bij het visitor center van het Pacific Rim NP. Een prachtig stuk regenwoud aan de westkust van Vancouver Island.

We maken in de regen een mooie wandeling bij Ucluelet en zien voor het eerst de Pacific en de ruige kust met rotsen en immens hoge naaldbomen, varens en andere bomen. Een schitterend gezicht.

Daarna door naar Tofino en rond 17.30 uur gearriveerd bij Seastar Suites. We hebben de komende vier dagen de beschikking over een eigen studio met zitkamer, slaapkamer, bubbelbad, keuken en was- en droogautomaat. Geweldig en op slechts 100 meter van een werkelijk sprookjesachtig strand. Dit is helemaal TOP!

Een eerste korte strandwandeling gemaakt (het is droog geworden) en rond 19.00 uur naar het stadje gereden en daar op zoek naar een restaurant. Dat wel gevonden, maar het is overal ontzettend druk, dus onze tafel komt pas over een half uur vrij. Dus eerst maar boodschappen gedaan voor morgenochtend en rond 20.30 uur ons gemeld bij Sea Shanty aan de haven van Tofino. Daar onszelf verwend met een voortreffelijk maal: salade en knoflookbrood vooraf en een uitmuntende moot gerookte zalm met vruchtendressing, verse groenten en gebakken aardappels. We zijn geen viseters maar dit smaakt subliem!

Zeer voldaan door een stikdonker Tofino dankzij onze Tom Tom de lodge terug gevonden, de eerste was uit de droger gehaald en ons mandje opgezocht. Het was weer een geweldige dag en Vancouver Island is een paradijs!

1. Ad en Mirjam:
    17 augustus 2014