Meren, bergen en blauwe luchten

6 augustus 2014 - Banff, Canada

Voortreffelijk ontbeten met pancakes en verse bosvruchtencompote in onze B&B. Boodschappen gedaan en op weg naar Lake Louise. Daar een parkpas voor de komende dagen gekocht en te voet naar de oevers van het meer gelopen. In de ochtendzon is het een plaatje: azuurblauw water omringd door hoge bergen met restanten sneeuw en ijs onder een staalblauwe hemel!

Overigens ook hier weer heel veel Chinezen (of Koreanen, we zien het verschil niet zo). Busladingen tegelijk verdringen zich met camera's en het is een gekwetter van jewelste. We hebben ook al een paar keer meegemaakt dat er een bus stond te wachten op een verlate Chinees. We hebben hem maar Wang gedoopt. Wang was later omdat 'ie "te watel" was geraakt of kleine Wang (Wangetje) was zoek......

We besluiten de hike naar Lake Agnes te doen, 3.4 km de bergen in. Dat hebben we geweten! Met een stijgingspercentage van ruim 12% hapten we na enkele minuten al naar adem. Gelukkig is het nog niet zo warm en lopen we het grootste gedeelte in de schaduw van de bomen, maar het is een aanslag op de beenspieren en de longen. Met enkele rustmomenten en drinkpauzes uiteindelijk na ongeveer 1 uur en 15 minuten gearriveerd bij Mirror Lake, een klein schitterend meer en natuurlijk de nodige foto's gemaakt. Tien minuten later de beloning: gearriveerd bij Lake Agnes op ruim 2100 meter hoog. Gelukkig is daar een teahouse (hadden we al gelezen op Internet) en daar bijgekomen van de klim met koffie en een lekkere sandwich. Lake Agnes zelf is ook adembenemend mooi, dus ruim de tijd genomen om aan de waterkant verder uit te rusten alvorens we de berg afdalen. Dat ging een stuk gemakkelijker!

Bij de auto aangekomen hadden we een bon omdat onze parkpas van de voorruit was gevallen en daardoor niet zichtbaar meer was. Dat is balen, want voor de pas hadden we net $ 60 betaald. Navraag gedaan hoe we dit konden oplossen en ons werd aangeraden ermee naar het visitor center in Lake Louise Village te gaan. Dat gaan we dus straks maar doen, maar eerst nog naar Lake Morraine. Ook dat was weer schitterend. Een kopje koffie gedronken en terug naar Lake Louise Village. Daar snapte men de situatie en de bon werd kwijtgescholden, yes! Getankt en nog wat cash geld gehaald en met de auto via de scenic route highway 1a terug richting Banff. Nog een stop bij de Johnston Canyon gemaakt en daar nog een wandeling (!) naar de lower falls gedaan. Nu hebben we het echt wel gehad met lopen vandaag, we moeten nu krachten sparen voor de gletsjerwandeling overmorgen.

Onszelf getrakteerd op een ijsje en op een picknickplek ons avondmaal naar binnen gewerkt. Zo, dat was weer een goed bestede dag. Morgen richting Jasper, het noordelijkste punt van onze reis, via highway 93, ook wel de Icefields Parkway genoemd. Een rit van ruim 250 km dwars door de Rockies met constant uitzicht op bergen en gletsjers. Dat wordt weer genieten. Overigens genieten we ook van alle reacties op onze verhalen, heel leuk om te lezen!

1. De buurtjes:
    7 augustus 2014
    Jullie trekken niet alleen rijdend maar ook lopend Canada door zo te horen. Wat een BIKKELS! Maar al die hikes leveren wel prachtige plaatjes op. Wat een schitterende omgeving!
  2. Annelies:
    7 augustus 2014
    Peter moet schrijver worden! Echt leuk om te lezen.
    Prachtige foto' s ook weer!
    Doe de groeten aan alle Wangetjes.
  3. Joni:
    7 augustus 2014
    De foto's zien er prachtig uit.. leuk reisreport ook weer! Blijven we toch een beetje op de hoogte van alle avonturen ;-)..

En jullie zijn lekker bezig met al dat wandelen.. straks komen jullie nog helemaal afgetraind thuis =D!

Geniet van wat nog komen gaat, maar volgens mij gaat dat wel lukken.
  4. Ton en Jacoline:
    7 augustus 2014
    Geweldig weer. Wat fijn dat jullie dit kunnen doen, fantastisch. En wat goed al die pittige wandelingen,(jaloers;) ). Geniet en wij genieten van je mooi geschreven verslag. Dikke knuffel