Naar Banff

5 augustus 2014 - Banff, Canada

Na een verrukkelijk ontbijt in ons motel in Radium Hot Springs wat proviand ingeslagen voor de lunch en bij het Visitor Center informatie over Kootenay NP gehaald. Via highway 93 dwars door Kootenay NP gereden en bij diverse uitzichtpunten gestopt. Het is wederom adembenemend mooi: hoge bergen met scherpe toppen en wild stromende azuurblauwe rivieren.

Na ongeveer 80 km de auto neer gezet en te voet naar de Marble Canyon gelopen. Fantastische, ruim 100 meter diepe, smalle canyon waar het water zich door heen stort. Na de canyon een zijpad ingeslagen voor een 3 km lange wandeling naar Painted Pots, een verzameling meertjes met, naar verluid, oranje water (en wij houden van oranje .....). Het eerste stuk van de wandeling voert door bos dat een paar jaar geleden geheel is afgebrand. Je ziet overal kale, geblakerde boomstammen waar tussen het nieuwe bos zich al weer heeft gemeld. Heel apart. Later komen we door een niet verwoest en dus heel groen gebied. We volgen steeds de woest stromende rivier en bereiken uiteindelijk de Painted Pots, die inderdaad, zij het met wat weinig water, helemaal oranje zijn. Dat steekt mooi af tegen de blauwe lucht en de groene bergen. We zijn helemaal alleen hier, omdat de korte route er naar toe is afgesloten door een verwoeste brug over de rivier. Om de Pots te bereiken moet je dus, zoals wij, eerst 3 km lopen en veel mensen blijken dat te ver te vinden. We lunchen dus samen op een bankje in deze kleurrijke omgeving.

Na de broodjes in ongeveer 3 kwartier terug gelopen en het laatste stuk van highway 93 afgelegd. Vervolgens via highway 1 richting Banff, maar het is nog vroeg in de middag, dus door gereden naar Lake Minnewanka. Een schitterend azuurblauw meer omgeven door reusachtige bergen. Daar even lekker uitgerust en rond 17.00 uur naar Banff en daar ingecheckt bij Rocky Mountain B&B. Een wijntje en een biertje gaan er wel in en daarna Banff in. Het moet gezegd: dat is wel een beetje een cultuurshock. Enorm toeristisch (en dus druk) en dat is best wel wennen na de toch ook toeristische, maar veel minder drukke Amerikaanse parken en steden. Nou ja, we zijn hier voor de natuur en niet om te shoppen, dus we laten het maar over ons heen komen. Lekker Thais gegeten en na het eten nog een korte wandeling langs de Bow River, met stroomversnellingen gemaakt. Daarna het motel opgezocht, dit verslag geschreven en de plannen voor morgen gesmeed.

1. Ton en Jacoline:
    6 augustus 2014
    Inderdaad een apart gezicht, de verbrande bomen en de nieuwe begroeiing. Weer zo'n rustgevende omgeving, dat blauwe meer, de bergen en de bomen. Je wordt er stil van(ja, ik ook;) )
  2. Ad en Mirjam:
    8 augustus 2014
    Wat een prachtig pallet aan kleuren. Het ene Lake is nog mooier dan het andere. We zijn benieuwd of Noorwegen nog op plaats nummer 1 staat van jullie lijstje met de mooiste plekjes op aarde. X