De Icefields Parkway

7 augustus 2014 - Jasper, Canada

Om 8.00 uur aan het ontbijt in ons B&B en daarna de bagage  ingeladen. We worden er steeds handiger in, we hebben zo ons Gunnies-systeem. Via de supermarkt richting Jasper over de Icefields Parkway, die ooit als werkgelegenheidsproject schijnt te zijn aangelegd. Nou, daar hebben al heel wat mensen plezier van gehad!

We schieten aardig op want het verkeer hier is in niets te vergelijken met het gekkenhuis op de A12 of de A4, wat een verademing. Ook het weggedrag van de Canadezen (en ook de Amerikanen overigens) is om van te leren. Hoffelijk, keurig om en om ritsen, stoppen voor overstekende voetgangers en bij kruisingen gaat de auto die het eerst aankomt voor, daarna volgt de rest op volgorde. Moeten we in Nederland direct overnemen!

Onze eerste stop is Bow Summit, het hoogste punt van de Icefields Highway met Lake Peyto. Een korte (we kunnen het wel) wandeling brengt ons naar het meer dat er weer schitterend bij ligt in de ochtendzon. Natuurlijk weer de nodige foto's gemaakt en door richting Jasper. Onderweg nog lekker gepicknickt. Ongeveer op 100 km voor Jasper ligt het Icefields Visitor Center. Daar gestopt want hier vandaan gaan we morgen de gletsjerwandeling maken. Vandaag is het weer wat onbetrouwbaar en dat schijnt morgen ook zo te zijn. Terwijl we kijken waar we morgen moeten verzamelen begint het te onweren! Hopelijk is het morgen toch iets rustiger, we willen niet met donder en bliksem op een kilometers grote ijsvlakte lopen eigenlijk.....

Nadat we het verzamelpunt hebben gevonden rijden we door naar Jasper en stoppen we alleen nog bij de Athabasca Falls, niet spectaculair hoog, maar omdat er heel veel water door een hele nauwe doorgang moet is het een donderend geraas en daardoor wel weer een spektakel. Rond 16.30 uur gearriveerd in Jasper en de sleutel van ons riante appartement opgehaald. Hier houden we het wel 2 dagen uit. Heerlijk Italiaans gegeten, nog wat door het stadje geslenterd en "thuis" koffie gedronken en het verslag bijgewerkt. Speciaal voor Eric nog een foto gemaakt van een leuke opdruk van een T-shirt in een etalage. Hij weet vast wel waarom....

1. Annelies:
    Hahaha!
    Dit gaat natuurlijk over het T-shirt.
  2. Merel:
    8 augustus 2014
    Dank voor het lieve kaartje! Veel plezier nog daar
  3. Hans en Karin:
    8 augustus 2014
    Bedankt voor de leuke kaart, schitterend die natuur, wederom een vakantie om NOOIT te vergeten!! xxx
  4. Hélène Vollebregt:
    Hé Peter en Irene.
    Ben er vandaag achter gekomen via Mirjam dat jullie een reisverslag maken.
    Dus ben maar eens gaan lezen.
    Niet te geloven wat jullie allemaal zien wat een geweldige vakantie heel plezier en nog een fijne tijd.

Groet Hélène en bedankt voor de kaart lekker gewoon.a
  5. Marlous:
    8 augustus 2014
    Wat een gave reis maken jullie zeg! Prachtige foto's en het is echt heel leuk om jullie verslagen te lezen!

Wij zijn vanmiddag (met wat file-vertraging) weer veilig thuis aangekomen. Vanaf nu dus weer online :)

Dikke kussen!
  6. Ad en Mirjam:
    8 augustus 2014
    Dit Lake bij Jasper is wederom schitterend net als de enorme gletscher. Het ene moment is het zomers warm en dan weer vertoeven jullie in een ijslandschap. Wauw. X
  7. Ton en Jacoline:
    9 augustus 2014