Van Clearwater naar Hope via de Fraser Canyon

10 augustus 2014 - Hope, Canada

Een verrukkelijk ontbijt van onze vriendelijke gastvrouw Doris en gezellig wat gekletst met onze Nederlandse tafelgenoten: een prima start van een warme dag. Begonnen we gisteren met 6 graden, nu is het al 17 graden om 9.00 uur in de ochtend en volgens Doris wordt het heel erg warm vandaag.

We gaan door het gebied van de recente bosbranden, maar vooralsnog zien we alleen af en toe zwarte, verkoolde bomen langs de weg, maar dat lijkt van iets langer geleden. We schieten lekker op, het is zondag en rustig op de weg. Bij Kamloops de toeristische route Highway 1 genomen. Die leidt eerst langs het schitterende Kamloops Lake en vervolgens gaan we pal zuidwaarts. Eerst volgen we de Thompson River, vanaf Lytton de Fraser River en gelijknamige canyon. De Fraser River is een van de langste rivieren van British Columbia: bijna 1400 km lang. Hij ontspringt in Jasper NP waar we gisteren vandaan kwamen en mondt uiteindelijk bij Vancouver uit in de Pacific.

We lunchen aan de rivier in de zinderende hitte (36 graden!) en stoppen bij Hell's Gate. Daar perst de Fraser River zich door een nauwe doorgang en dat geeft veel geraas en woest stromend water. Dit was in de 19e eeuw een van de gebieden van de Goldrush. Er werd goud gevonden en dat trok allerlei gelukzoekers, waar nog veel aan herinnert. We nemen de Hell's Gate kabelbaan ruim 100 meter naar beneden en wandelen daar een stukje voordat we de gondel omhoog nemen. Daarna stappen we nog uit bij de Alexandra Bridge, een brug over de rivier uit 1926 die nu niet meer wordt gebruikt maar te voet is over te steken. Heel apart is dat we een onbewaakte spoorwegovergang moeten oversteken. Elke 20 minuten passeert daar een enorme goederentrein. Treinen van 120 wagons lang zijn geen uitzondering. Je hebt het dan over 1 trein van dik een kilometer lengte. Als je daarop moet wachten sta je wel even... Gelukkig passeert er geen trein als wij oversteken dus kunnen we vlot door richting Hope. Daar ingecheckt in ons motel voor vannacht en een lekker koel wijntje op ons balkon met uitzicht op de bergen gedronken, dit is vakantie! Morgen met de ferry naar Vancouver Island.

1. Hans en Karin:
    12 augustus 2014
    Zo dat is wel gedurfd in die kabeltram , jullie hebben geen last van hoogtevrees zo te zien!