Afscheid van de Rockies

9 augustus 2014 - Clearwater, Canada

Vandaag verlaten we het Jasper NP en de hoge Rockies, maar voordat we richting Clearwater gaan, doen we eerst nog de Maligne Lake road, een prachtige route langs enkele meren en canyons. Het is mistig en koud (6 graden!) maar het zonnetje zit er wel achter en soms trekt de mist al een beetje op. Dat geeft een speciaal effect in de bergen, die slechts deels te zien zijn. Nadat we bij Maligne Lake, een meer met veel watersport en toeristische boottochten, een bak koffie hebben gedronken rijden we terug richting Jasper, daar tanken we en dan westwaarts. Wederom een prachtige weg met besneeuwde bergen en mooi vergezichten. Het zonnetje komt inmiddels aardig door en het warmt langzaam op.

Gepicknickt bij Mount Robson en daar het Jasper NP verlaten. Het is zaterdag en erg rustig op de weg. We kunnen lekker doorrijden en zijn dan ook al bijtijds bij Clearwater. De plaats heeft er niets mee te maken, maar de naam roept associaties op met Creedence Clearwater Revival en mijn eersts single (Green River), waar is de tijd gebleven......

Clearwater afficheert zich als de gateway naar Wells Gray, een Alpenachtig gebied met veel wandelmogelijkheden, raften en watervallen. We gaan op zoek naar 1 daarvan, de Dawson Falls. Die valt niet tegen: een vrij brede waterval die met donderend geraas naar beneden stort. Uiteraard de nodige foto's gemaakt en terug gereden naar Clearwater en daar ingecheckt in onze B&B "Hummingbird", een schitterend en met veel zorg ingericht huis en een hele vriendelijke gastvrouw met, aan het uiterlijk te zien, Indiaans bloed. Bij de Gateway Grill lekker gegeten en bijtijds naar bed. We hebben vandaag de klok een uur terug moeten zetten, we zitten weer in de Pacific timezone, en dat uurtje merken we goed. Bovendien morgen weer een verplaatsdag op weg naar Vancouver Island.