Op weg naar Yellowstone

29 juli 2014 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Vandaag een lange rit naar West Yellowstone en daarom bijtijds vertrokken. We willen immers onderweg nog wel wat zien en doen. Na een koffiestop gearriveerd bij Deer Lodge, Montana. Daar een ticket gekocht voor het Montana automuseum en het Montana State Prison museum. Begonnen bij de laatste, de voormalige gevangenis van de staat Montana. Indrukwekkend om te zien waar en hoe de gevangenen van eind 19e tot ver in de 20e eeuw waren opgesloten. En verhalen en beelden van opstanden en terechtstellingen, brrr.
Dan naar het automuseum waar prachtige exemplaren van oude Amerikaanse auto's te zien waren. Van de eerste Ford's en Buick's tot schitterende Chevrolet's, Dodge's en Studebaker's uit de jaren vijftig en zestig.
Geluncht in de zinderende warmte (vandaag weer ruim in de dertig) en daarna via Ennis naar het Earthquake Lake. Een plek waar in 1959 drie natuurrampen tegelijk gebeurden: een aardbeving, de sterkste ooit in dit gebied, een modderstroom en een watervloed. Gevolg: een camping volledig werd weggevaagd en tientallen mensen onder modder, rotsblokken en water werden bedolven. Het meer is nu een "horror place" met dode bomen in het water en overal rotsen en keien, heel bizar.

Vervolgens door naar West Yellowstone en ingecheckt bij Al's Westward Motel aan de toegangsweg naar het Yellowstone Park! Prachtige plek dus en een zeer ruime kamer. Het park is nog open en we zitten er zo dichtbij dus nog maar een eerste bezoek gebracht. Het is wel fris geworden: hadden we onderweg nog 34 graden, nu halen we nog geen 15 graden! En het dreigt te gaan regenen. Toch een behoorlijke wandeling langs een aantal borrelende gaten en Geisers gedaan, ondanks de "kou" prachtig. Ook de eerste herten gezien, maar het gaat regenen dus snel de auto opgezocht en richting de uitgang. Jammer: file, en het is nog zeker 20 km tot de gate. Kilometers lang stapvoets gereden tot we de reden langs de kant van de weg zagen: een enorme bizon! De parkrangers maanden iedereen (tevergeefs) door te rijden, want het beest zorgt dus voor een kilometers lange file. Na de bizon snel bij de uitgang en onze eerste hamburger deze vakantie gescoord. Na het eten naar het motel en moe maar voldaan gaan slapen. Morgen de hele dag in het park. De verwachtingen zijn hoog gespannen.

1. Hans en Karin:
    1 augustus 2014
    Dat is wel een flinke schommeling van 34 graden naar 15 graden, maar daar zullen jullie wel op voorbereid zijn.( hoop ik) Nog veel plezier